Ketajaman Pemain Tempatan Kini Bakal Beri Faedah Besar Buat Kim Pan-gon

Saingan Liga Super musim ini tampil dengan sesuatu yang menarik untuk diperkatakan mengenai kualiti serangan pemain tempatan dilihat semakin menyerlah selepas mengharungi 12 perlawanan.

Antara fokus menarik pastinya terarah kepada barisan serangan pemain tempatan yang dianggap semakin baik daripada segi kualiti serta rekod jaringan bersama pasukan masing-masing.

Umum mengetahui posisi serangan membabitkan pemain tempatan jelas tidak memberansangkan sejak beberapa tahun dan menjadi kelemahan besar buat skuad kebangsaan.

Walaupun tampil dengan aksi lebih baik untuk menguasai permainan serta disiplin yang bagus, Malaysia tampil sukar untuk mendapatkan gol kerana kualiti serangan skuad kebangsaan tidak begitu boleh diharapkan.

Waluaupun begitu, Kim Pan-gon mungkin boleh berpuas hati dengan prestasi semasa pada pemain serangan negara, selepas beberapa pemain tampil menonjol dalam setiap perlawanan menerusi ketajaman dipamerkan.

Arif Aiman Hanapi dan Faisal Halim antara subjek menarik yang boleh diperkatakan, selepas kedua pemain ini tersenarai dalam 10 penjaring terbanyak Liga Super selepas minggu ke-12.

Faisal Halim unggul selaku pemain tempatan kini, selepas meledak enam gol bersama Selangor selepas pemain tersebut tampil begitu cemerlang pada musim pertamanya buat Selangor bawah kendalian Tan Cheng Hoe.

Selain aktif meledak gol, Faisal juga menjadi pemain yang mencipta banyak bantuan jaringan buat para pemain serangan lain seperti Ayron Del Valle serta Yohandry Orozco.

Jika sebut tentang Faisal, pastinya ramai penyokong tempatan turut akan memberi perhatian kepada bintang muda Johor Darul Ta’zim (JDT) iaitu Arif Aiman yang kini semakin meningkat namanya di peringkat global.

Arif ketika ini sudah pun menyumbang lima jaringan bersama JDT selepas nengharungi 12 perlawanan dalam saingan Liga Super musim 2023.

Apa yang lebih menarik, Arif tidak menghadapi masalah untuk memenangi hati Esteban Solari tatkala pasukan tersebut dilimpahi ramai pemain bintang serta tonggak import.

Musim ini Arif bukan sahaja aktif menjaringkan gol, malah pemain ini turut menyumbang sembilan bantuan jaringan kepada rakan sepasukan lain dalam setiap perlawanan dihadapi.

Selain dua pemain muda di atas, aksi dipamerkan oleh para pemain serangan tempatan lain juga sangat bagus ketika ini untuk memberi lebih banyak pilihan buat Kim pada aksi perlawanan antarabangsa termasuk saingan Piala Asia 2023.

Kelibat Shahrel Fikri antara yang panas diperkatakan kini dalam kalangan penyokong, selepas penyerang bertubuh tegap itu kembali menemui sentuhan terbaik selepas beraksi buat Negeri Sembilan.

Malah, Darren Lok juga tidak menghadapi masalah untuk cepat menyesuaikan diri bersama Sabah selepas mengharungi musim terbaik sebelum itu untuk mewakili Petaling Jaya City (PJ City).

Kedua pemain ini sudah pun meledak empat gol bersama pasukan masing-masing dalam saingan Liga Super, serta tampil dengan corak permainan berkualiti untuk cuba dipantau pleh kejurulatihan negara.

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN