Kenapa Thailand Senaraikan 75 Pemain Untuk Dipertimbangkan Ke Piala AFF?

Thailand Piala AFF 2022 75 pemain

Sebentar tadi, FA Thailand telah mengumumkan senarai 75 pemain untuk dipertimbangkan ke Piala AFF Mitshubishi Electric 2022, Disember depan.

Biarpun ia senarai yang cukup besar diumumkan, namun seperti yang dimaklumkan sebelum ini, kapten, Chanatip Songkrasin tidak tersenarai.

Ini disebabkan bintang sensasi yang beraksi di J1 League itu tidak lagi mahu bersama Thailand di Piala AFF selepas beraksi dalam empat edisi. “Saya sudah beraksi empat kali dalam kejohanan ini dan saya tak bersedia untuk bermain di edisi akan datang,” ungkapnya kepada Bangkok Post.

Walaupun cuba dipujuk oleh pengendali, Mano Polking, beliau bertegas untuk tidak tampil beraksi dalam saingan kali ini dan mahu fokus bermain bersama kelabnya, Kawasaki Frontale disamping ia di luar kalender FIFA.

Mengapa Thailand dan Polking memilih untuk mengumumkan 75 pemain? Ia senarai yang cukup besar berbanding 30 pemain seperti kebiasaannya.

Ada sebab mengapa Thailand mengumumkan sehingga 75 nama dalam senarai kali ini. Menurut Polking di akaun Twitternya, ia adalah sebagai ‘signal’ awal buat pasukan dan pemain yang mereka berada dalam senarai untuk dipanggil. Tentunya pasukan dapat membuat persediaan awal.

“Kini, hanya menanti pasukan mengetahui pemain mana yang boleh bersedia [untuk Piala AFF] kerana kejohanan adalah di luar kalender FIFA dan kita amat memahaminya.”

“Tidak lama lagi kita akan menyenarai pendek 23 pemain untuk bersaing merebut kejuaraan sekali lagi.”

Twitter Mano Polking

Mungkin Polking mengharapkan respon daripada pasukan mengenai status pemain-pemain yang telah disenaraikannya, sama ada boleh dilepaskan atau tidak. Pasukan juga boleh bersedia awal jika mahu melepaskan pemain mereka untuk bersama skuad Gajah Perang, Disember nanti.

Selain Chanatip yang menarik diri, turut tiada dalam senarai besar itu adalah tiga pemain dari Buriram United yang sejak awal dimaklumkan tidak akan dilepaskan untuk bersama skuad kebangsaan. Ini kerana mereka sedang berada di Jepun bersama Consadole Sapporo untuk sesi latihan khas.

Mereka adalah Suphanat Mueanta, Supachai Chaided dan Ratthanakorn Maikami.

Beberapa pemain veteran turut berada dalam senarai awal ini antaranya Theerathon Bunmathan, Chatchai Budprom, Sarach Yooyen dan Teerasil Dangda. Paling menarik perhatian adalah kembalinya pemain import Kedah Darul Aman, Sanrawat Dechmitr dalam senarai 75 pemain tersebut.

Thailand diundi dalam kumpulan A bersama Indonesia, Filipina, Kemboja dan satu lagi pasukan dari pusingan kelayakan. Mereka kini dalam misi mempertahankan kejuaraan yang diraih pada edisi 2020 di Singapura selepas menewaskan Indonesia di pentas final – 6-2 secara agregat.

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN