Kualiti Penyudah Terengganu Beri Faktor Terbesar Kenapa Kedah ‘Layu’ Di Laman Sendiri

Kedah Darul Aman (KDA) menamatkan persaingan mereka dalam saingan Liga Super 2022 dengan sangat suram setelah sekali lagi merekodkan kekalahan pada aksi terakhir di Stadium Darul Aman (SDA), Alor Setar.

Walaupun berkelebihan beraksi di gelanggang sendiri, KDA jelas gagal untuk memberi impak positif menerusi aksi yang sangat teruk sepanjang perlawanan berlangsung.

Sebaliknya pasukan pelawat iaitu Terengganu, mereka jelas selesa beraksi untuk memperoleh kemenangan penting untuk mengesahkan tiket ke saingan Piala AFC musim hadapan.

Menerusi tiga jaringan yang diledak oleh pasukan pelawat sudah cukup untuk meletakkan mereka sebagai naib juara Liga Super musim ini di belakang Johor Darul Tazim (JDT).

Sementara KDA sekadar menamatkan persaingan liga tahun 2022 di tangga kelapan dengan lapan kekalahan dicatat pasukan tersebut musim ini.

Berdasarkan perlawanan tersebut, terlalu banyak faktor yang menyumbang kepada kekalahan KDA untuk kali kelima berturut-turut pada penghujung musim.

Ketajaman posisi serangan Terengganu

Terengganu bermula dengan intensiti permainan yang sangat tinggi selepas wisel permulaan ditiupkan oleh pengadil perlawanan untuk mengasak kubu KDA.

Mereka hampir-hampir sahaja memperoleh gol pertama ketika perlawanan belum memasuki satu minit sebagai bentuk amaran buat pasukan tuan rumah.

Gandingan Faisal bersama Manuel Ott serta Tchetche Kipre jelas sangat berbahaya apabila mereka mempunyai pelan dan bergerak dalam satu unit untuk memburu jaringan.

Malah, pasukan ini juga sebenarnya boleh mendapat lebih daripada tiga jaringan, sekiranya penjaga gol KDA iaitu Ilham Amirullah tidak menyelamatkan keadaan.

Barisan pertahanan KDA yang tidak konsisten

Kembali dengan menggunakan sistem empat pemain pertahanan, Aidil Sharin Sahak telah menggandingkan dua tonggak tempatan iaitu Rodney Celvin Akwensivie bersama Akmal Zahir.

Masalah ketara pada perlawanan ini apabila masing-masing gagal untuk mencapai persefahaman yang baik serta sering membuat kesilapan tidak sepatutnya.

Malah, pemain yang dianggap sangat bagus iaitu Akmal Zahir juga tidak konsisten pada perlawanan ini dan beberapa kali beliau membuat kesilapan yang membawa padah.

Tiada cengkaman di bahagian tengah KDA 

KDA jelas tenggelam dengan kualiti barisan pemain tengah pasukan pelawat semalam yang menggandingkan Habib Haroon, Manuel Ott, dan Petrus Shitembi.

Ketiga-tiga pemain tersebut jelas mempunyai persefahaman baik, kualiti hantaran yang tinggi, serta menawarkan kreativiti individu untuk membantu Terengganu.

KDA yang kembali membariskan Sanrawat Detchmitr, Dechi Marcel, dan Khairu Azrin jelas kehilangan punca dan sangat pasif untuk membantu serangan pasukan, selain lebih bergantung harap di bahagian sayap.

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN