Quantcast
Teknik Sepakan Tonjol Antara Ancaman Utama Dalam Futsal


KAJIAN & FAKTA

Teknik Sepakan Tonjol Antara Ancaman Utama Dalam Futsal

Saturday, 7 Jan 2017

Sepakan tonjol dengan ibu kaki bukanlah teknik yang dikagumi dalam bola sepak. Namun dalam futsal teknik ini boleh dikatakan senjata yang sangat bahaya.

Berikut adalah 3 aspek yang membuatkan teknik ini sangat bahaya.




1. Kecepatan

Pemain akan lebih cepat untuk menonjol bola menggunakan hujung ibu kaki. Dalam sukan futsal, pemain penyerang akan berhadapan dengan cabaran untuk melepaskan sepakan segera apabila ada ruang.

Dalam sukan futsal pemain pertahanan akan cepat untuk menutup ruang kerana saiz gelanggang yang kecil. Jadi, apabila ada ruang terbuka, pemain harus cepat bertindak.

Menurut pemerhatian, menonjol bola boleh menghasilkan sepakan yang deras walaupun dalam keadaan kaki tidak diangkat tinggi ketika melakukan sepakan. Ia boleh dilakukan dalam keadaan setempat.

2. Kekuatan Sepakan

Menonjol bola akan memberikan tekanan (force) yang kuat kepada bola. Dalam bola sepak padang, bola lebih ringan dan akan meliar tinggi. Sebab itu teknik ini tidak begitu digemari oleh pemain bola sepak padang.

Dalam bola sepak padang sepakan ini bukan pilihan yang bagus untuk merembat dari jarak jauh. Namun jika dekat dengan pintu gol ia kerap juga digunakan. Ini kerana trajektori bola yang sukar dikawal.

Namun dalam futsal, kerana bola lebih berat, maka bola tidak akan meliar lebih tinggi. Tambahan pula, jarak dengan gol lebih dekat.

Sifat liarnya tetap ada namun ia lebih kepada liar yang menyukarkan penjaga gol kerana rembatan bola futsal itu lebih senang dihalakan ke kawasan gol.

Kami pernah berkata, dalam sukan futsal sudut sasaran adalah perkara kedua atau ketiga dalam melakukan cubaan gol. Paling utama adalah kekuatan sepakan dan kecepatan ia dilakukan.

Kekuatan sepakan hampir 2 kali ganda lebih kuat daripada sepakan biasa. Jika ia dilakukan dalam keadaan on the run shot, ia sangat kuat.

3. Lebih Sukar Dijangka

Ia sangat berkaitan dengan teknik dalam melakukan sepakan tonjol ini. Penjaga gol dan pemain lawan biasanya tidak dapat menjangka tindakan ini kerana ia boleh dilakukan dalam keadaan yang sangat segera.

Ianya tanpa perlu banyak langkah ataupun mengangkat kaki tinggi. Ia boleh dianggap sebagai teknik yang mejimatkan tenaga dan larian.

Untuk situasi 1 lawan 1 dengan penjaga gol ia kerap membuatkan penjaga gol terkejut dengan sepakan yang diambil secara tiba-tiba. Ia juga boleh dilepaskan dalam keadaan badan hilang keseimbangan.

Rumusan

Kami mendapati, tidak ramai pemain futsal menekankan aspek tonjol ini. Ada juga yang memandang rendah teknik ini sebagai salah satu ‘kecacatan’ dalam teknik sepakan.

Anda silap! Pemain futsal berkelas dunia pun cuba berlatih teknik ini setiap hari untuk memperbaiki ketepatan sepakan mereka.

Anda harus cuba melatih kaki anda untuk melakukan sepakan dengan teknik ini. Ia antara teknik yang paling kurang menggunakan otot kaki. Dalam erti kata lain, kaki anda akan lebih relaks dengan teknik ini dan lambat untuk lenguh.

Ini adalah satu lagi video contoh pemain yang menggunakan teknik tonjol dengan ibu kaki ini ataupun teknik yang mereka panggil toe punt ataupun toe poke.

Jangan lupa kongsikan tips futsal ini dengan rakan-rakan anda!

Baca juga: 3 Tips Bermain Futsal Dalam Keadaan Ataupun Cuaca Panas

KEMASKINI TERUS KEPADA ANDA!

Jadi yang pertama mendapatkan kemaskini dari kami melalui emel!

Topik Berkaitan

Kategori Artikel


Kongsi

Komen Artikel: Teknik Sepakan Tonjol Antara Ancaman Utama Dalam Futsal



Berita Bola Yang Menarik