Quantcast

BERITA

Lee Tuck Labur Lebih RM20K Sebulan Untuk Kekalkan Tahap Kecergasan

Mungkin tidak keterlaluan untuk mengatakan sebahagian besar pemain-pemain Liga Malaysia terutama anak tempatan masih belum menyedari kepentingan sains sukan khususnya bagi meningkatkan aspek stamina mereka.

Secara amnya, kebanyakan pemain masih bergantung kepada sesi latihan bersama pasukan masing-masing untuk rutin latihan kecergasan dan kemahiran mereka.

Bagaimanapun, perkara itu terkecuali buat penyerang import Terengganu FC (TFC), Lee Tuck yang tidak mahu terlalu bersandar kepada sesi latihan bersama pasukan dalam meningkatkan potensinya.

Kredit: Terengganu FC, Facebook.

Jelas pemain kelahiran England yang dilaporkan bakal menjadi pemain Harimau Malaya selepas memiliki kacukan darah Malaysia itu, dia sanggup melabur $USD5,000 (RM20, 462.50) sebulan bagi sesi latihan intensif peribadi semata-mata untuk mengekalkan dan menambahbaik tahap kecergasannya dalam usaha membantu skuad Penyu mengharungi unifi Liga Super musim ini.

Kata bekas pemain Negeri Sembilan itu, usaha tersebut bukanlah berniat untuk mencuri publisiti sebagaimana setiap sesi latihannya dimuatnaik menerusi laman sosial sebaliknya Lee Tuck hanya berminat untuk bersaing dengan ‘musuh ketat’ iaitu dirinya sendiri sekali gus memaksanya keluar daripada zon selesa.

“Inisiatif ini bukan untuk saya mencari populariti tetapi ia mengingatkan saya menentang diri saya sendiri. Saya tidak berniat untuk bersaing dengan mana-mana pemain dan usaha ini adalah untuk mencabar ‘musuh ketat’ iaitu diri saya sendiri.

“Secara peribadi, latihan kecergasan bola sepak sangat penting jika anda mahu berkembang sebagai pemain bola sepak. Seorang pemain yang memiliki bentuk fizikal terbaik sudah pasti dia boleh mengharapkan untuk melakukan sesuatu. Jadi, untuk jadi yang terbaik saya sanggup membayar $USD5,000 (RM20, 462.50) sebulan bagi memastikan kondisi saya sentiasa berada di tahap terbaik.

Kredit: Terengganu FC

“Bagaimanapun, kekuatan dan ketahanan otot tidak sahaja bergantung kepada latihan kecergasan bola sepak di mana kamu juga harus menjaga pemakanan dengan betul jika kamu mahu memastikan kondisi kamu berada dalam keadaan maksimum. Jadi, berdasarkan pengalaman saya membentuk kecergasan terbaik secara tidak langsung akan membantu prestasi kamu menjadi semakin baik,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Lee Tuck, 31, mengalu-alukan pemain-pemain Liga Malaysia terutama pemain muda memiliki inisiatif tersendiri bagi mempertingkatkan potensi selain menggesa mereka keluar daripada zon selesa.

“Nasihat saya kepada pemain-pemain yang serius untuk melaksanakan program latihan peribadi, kamu harus berani kerana seperti saya katakan tadi, hanya kamu sendiri dapat mencabar keupayaan diri, bukannya pemain lain.

“Saya sentiasa mengingatkan diri sendiri supaya tidak sesekali berada dalam keadaan selesa dan saya percaya pemain-pemain terutama anak-anak muda Terengganu memiliki bakat besar untuk membuktikan potensi mereka,” tambahnya.

Sebagai rekod, Lee Tuck menjaringkan satu gol sepanjang empat perlawanan unifi Liga Super musim ini ketika membantu skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim mengikat Perak 1-1 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu minggu lalu

KEMASKINI TERUS KEPADA ANDA!

Jadi yang pertama mendapatkan kemaskini dari kami melalui emel!