JDT Kini Paling Unggul Di Asia Tenggara, Apa Kelab Lain Perlu Contohi?

Johor Darul Ta’zim (JDT) membuktikan kepada ramai mereka bukan sahaja ‘jaguh kampung’ seperti yang dicanangkan sebelum ini apabila kelab tersebut kini gah di pentas antarabangsa.

Terima kasih perlu diucapkan kepada Duli Yang Amat Mulia (DYAM) Tunku Mahkota Ismail, Pemangku Sultan Johor selepas usaha baginda sejak bertahun-tahun lalu membuahkan hasil.

Selepas pelbagai usaha dilakukan baginda untuk menjadikan JDT selaku salah satu kuasa besar dalam dunia bola sepak tempatan, kini Harimau Selatan menjadi wakil Malaysia untuk menjadi kuasa besar di peringkat Asia.

Menerusi perkongsian dibuat oleh Johor Southern Tigers (JST), JDT menjadi satu-satunya kelab di Malaysia yang berjaya meraih kedudukan ke-10 terbaik di pentas Asia bersama kelab-kelab berpengaruh lain.

Kedudukan semasa menyaksikan JDT kini berada di tangga ke-8 Asia serta di kedudukan pertama selaku kelab paling berpengaruh Asia Tenggara.

“Kelab Bolasepak Johor Darul Ta’zim (JDT) kini berada di ranking ke-279 dunia, ke-8 di Asia dan pertama di Asia Tenggara berdasarkan data yang dikeluarkan laman Opta Power Ranking pada 28 Ogos 2024.

“Laman analisis bola sepak ini menyenaraikan hampir 13,500 ranking kelab bola sepak seluruh dunia. Tidak ada pasukan lain dari Malaysia berada dalam senarai Top 1,000 seluruh dunia,” ujar laman tersebut.

Adakah mustahil untuk pasukan lain menjadi hebat seperti JDT pada suatu hari nanti dengan menempatkan diri bersama kelab-kelab berpengaruh lain di pentas Asia?

Segalanya tidak mustahil jika sesebuah kelab memiliki sistem pengurusan yang lebih profesional di segenap arah untuk menggerakan pasukan bertambah maju ke hadapan.

Tidak perlu malu untuk menjadikan JDT sebagai contoh terbaik dengan pasukan itu turut melantik golongan profesional untuk menggerakan kelab tampil lebih hebat.

Seiring dengan profesionalisme di bahagian pengurusan yang bijak mengawal kewangan dan perjalanan kelab, mereka juga memilih kejurulatihan terbaik untuk memudahkan suntikan DNA ke dalam taktikal pasukan.

Walaupun JDT sudah menukar beberapa jurulatih sejak awal kemunculan, pasukan itu tidak menghadapi isu konsistensi daripada DNA diterapkan dan sudah terbukti di pentas antarabangsa.

Akhir sekali, tiada tempat untuk mana-mana pemain yang menyertai JDT sekadar sebagai penumpang, kerana masing-masing mengetahui apa perlu disumbangkan buat kelab.

Malah, JDT juga tidak memperkecilkan isu anak jati Johor atau ubi kerana Feroz Baharuddin, Arif Aiman Hanapi, Afiq Fazail sudah membuktikan kelas mereka tersendiri.

Tidak sukar untuk jadi seperti JDT sebenarnya, apa yang menjadikan ianya mustahil kerana kelab lain tidak memiliki Tunku Ismail untuk menjadi watak utama kejayaan sesebuah pasukan seperti Harimau Selatan.

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN