Menang Penalti Dengan Thailand Tak Penting? Input Ini Akan Ubah Persepsi Anda Untuk Aksi Dengan Tajikistan

Kim Pan-gon Hamidin Malaysia King's Cup 2022 penalti Thailand

Kemenangan menerusi sepakan penalti itu tiada memberi apa-apa kesan, sama ada buat Thailand mahupun Malaysia, hanya untuk tentukan finalis?

Berdasarkan perkongsian tentang kenyataan bek kiri Thailand, Theerathon Bumnathan, ada yang katakan yang Malaysia cuma catat keputusan seri.

Benarkah tidak memberi kesan? Langsung tidak penting? Menariknya, kemenangan menerusi sepakan penalti juga diambil kira oleh FIFA.

Pada awalnya memang kita jangkakan keputusan seri hanya memberi sedikit kesan kepada pertambahan mata untuk ranking FIFA. Harimau Malaya dijangka akan menokok 1.06 mata selepas terikat 1-1 dalam 90 minit permainan dan tentunya sukar untuk melihat kenaikkan ranking.

Malaysia ketika ini berada di tangga ke-148 dunia – sehingga Ogos 2022.

Jika menang ke atas Thailand, peluang untuk mendaki ranking agak baik dengan pertambahan 6.06 mata. Namun, ia dikecewakan di penghujung masa kecederaan apabila pertahanan, Pansa Hemviboon berhasil meledak gol selepas memperolehi sepakan percuma berhampiran kotak penalti.

Keputusan seri menyaksikan tambahan mata dikatakan hanyalah 1.06.

Mungkin itulah puncanya ramai mengatakan, Thailand tak kecewa sangat apabila melakar keputusan seri. Kemenangan Malaysia tiada makna.

Mereka cuma kecewa apabila gagal melangkah ke final kejohanan anjuran mereka sendiri. Ia adalah edisi kedua berturut-turut ‘Gajah Perang’ gagal ke pentas akhir kejohanan King’s Cup selepas edisi 2019 – edisi terakhir sebelum Covid-19 melanda dunia. Thailand tewas 0-1 kepada Vietnam.

Ia menyaksikan kapten, Theerathon terpaksa memohon maaf kepada para penyokong atas kegagalan mereka tumbangkan Malaysia dan ke final.

King’s Cup yang memasuki edisi ke-48 penganjurannya adalah kejohanan berprestij anjuran mereka sejak 1968 – seumpama Pestabola Merdeka.

Kembali kepada persoalan penting atau tidak kemenangan menerusi sepakan penalti ke atas Thailand dalam perlawanan pada Khamis lalu?

Berdasarkan perkongsian penulis di portal MakanBola, Ahmad Ridzuan, berdasarkan peraturan baru kiraan mata FIFA yang diperkenalkan pada tahun 2019, Malaysia mungkin boleh menokok mata sehingga 3.57 mata berdasarkan keputusan menentang Thailand di 700th Anniversary Stadium.

Ia adalah berdasarkan perkiraan mata ketika saingan di edisi 2019 yang menyaksikan finalis, Vietnam dan juara, Curacao terikat 1-1 dalam masa sebenar. Curacao menang 5-4 menerusi penentuan sepakan penalti dan menjulang kejuaraan kejohanan jemputan itu buat kali pertama.

“Vietnam dikira 0.5x, Curacao dikira 0.75x. Jadi, besar kemungkinan kita dapat 3.57 mata [0.75x] FIFA Ranking selepas menang PSO [penalti] dengan Thailand.”

Ahmad Ridzuan

Jadi, apa signifikasi kepada pandangan ini? Aksi berdepan Tajikistan juga boleh menghasilkan penambahan mata yang baik jika kita berjaya melakar satu keputusan yang positif, malam ini. Ia pertembungan yang penting.

Jika menang, tentunya 6.06 mata menanti Malaysia. Dan jika terikat seri, Harimau Malaya mampu menokok 3.57 mata jika menang sepakan penalti.

Untuk rekod, Malaysia pernah menang sekali dan tewas sekali berdepan Tajikistan. Malaysia menang 1-0 dalam aksi persahabatan pada November 2019 dan tewas 1-4, juga dalam aksi persahabatan pada Ogos 2014. Malaysia akan berdepan Tajikistan di final King’s Cup 2022, malam ini.

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN