Kata-Kata Kurniawan Kepada Pemain Sabah Sehingga Berjaya Ledak Gol

Kurniawan Dwi Yulianto Sabah FC KL City 2021

Terikat tanpa jaringan di babak pertama berdepan Penang FC, pengendali Sabah FC, Kurniawan Dwi Yulianto telah berjaya menaikkan moral pemainnya di bilik persalinan.

Tiada sebarang perubahan taktikal perlu dilakukannya kerana mereka telah berjaya membendung Penang untuk meledak gol di babak pertama dan menurutnya, beliau hanya bermain kata-kata sebagai pembakar semangat untuk para pemainnya.

Ujar Kurniawan dalam sidang media, “Saya katakan kepada mereka, banyak pihak yang ragu-ragu dengan pasukan kita ditambah dengan ketiadaan pemain-pemain senior. Saya katakan bahawa 20 pemain ini adalah yang terbaik di Sabah saat ini.”

“Jadi, jangan beri ruang kepada pemain-pemain lain untuk mengambil tempat kamu dan tunjukkan 45 minit nanti bakal merubah diri kamu semua,” jelas Kurniawan lagi.

Hasil permulaan yang positif menyaksikan The Rhinos berjaya menghasilkan jaringan pembukaan pada minit ke-52 menerusi rembatan deras kaki kiri Saddil Ramdani menewaskan Bryan See. Ia hasil gerakan satu duanya bersama Sam Johnson.

Babak kedua bermula dengan permainan lebih teratur dilakukan oleh Sabah. Fokal di jentera serangan mereka adalah Levy Madinda yang menjadi penghubung kepada tiga pemain penyerang iaitu Sam Johnson, Amri Yahya dan juga Saddil Ramdani.

Sabah sebenarnya terbang ke Pulau Pinang tanpa beberapa tonggak utama pasukan seperti Rawilson Batuil, Azzizan Nordin, Mafry Balang, Sabri Sahar dan Maxsius Musa sehingga terpaksa membawa bersama pemain daripada skuad Piala Presiden.

Begitupun, mereka masih berjaya mengimbangi perlawanan dan menyukarkan Penang untuk memenangi perlawanan di halaman sendiri, di hadapan penyokong mereka.

Ujar Kurniawan mengenai ketiadaan pemain-pemain tonggak utamanya yang mungkin menjejaskan perancangan berdepan Penang, “Saya percaya dengan semua pemain saya. Jadi, siapa pun yang bermain tentunya mereka yang bersedia 100 peratus. Tiada jaminan dalam pasukan saya, mereka akan terus jadi pemain utama.”

Dalam aksi yang berlangsung dengan keadaan padang yang ‘berat’ akibat hujan lebat yang turun di permulaan perlawanan, kedua-dua pasukan sedikit bergelut sebelum menyesuaikan diri, namun beberapa gerakan berjaya dicipta oleh kedua-dua pasukan.

Penang terutamanya memiliki deretan peluang menamatkan aksi dengan keputusan selesa gagal melangsaikan peluang-peluang yang terhidang buat mereka.

Dan tuan rumah seharusnya berterima kasih kepada Casagrande apabila beliau akhirnya berjaya meledak jaringan penyamaan, lima minit menuju ke wisel penamat, seterusnya membolehkan kedua-dua pasukan terikat dengan keputusan 1-1.

Keputusan ini belum mampu mengeluarkan The Rhinos daripada zon penyingkiran apabila hanya dibezakan satu mata di atas Sri Pahang FC di kedudukan ke-11 liga.

KREDIT FEATURED IMAGE: SABAH FC

Baca lagi artikel lain tentang Kurniawan dan Sabah FC:

Liga Super: Skuad ‘Tempang’ Sabah Sekat Rentak Kemenangan Penang

Kurniawan Dwi Yulianto: ‘Otak’ Serangan Terengganu Ada Pada Konate

Sabah Batalkan Hasrat Dapatkan Pereyra Diaz Lepas Teliti ‘Kisah Hitam’?

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN