1375 Pegawai Polis Bakal Ditempatkan Di Bukit Jalil Bagi Kelancaran Final Piala FA

Polis

Seramai 1375 pegawai polis bakal ditempatkan pada hari perlawanan akhir Shopee Piala FA 2019 antara Perak dan Kedah di Stadium Nasional Bukit Jalil (SNBJ) yang dianggarkan seramai 85,000 penonton akan hadir, Sabtu ini.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Seri Mazlan Lazim berkata, daripada jumlah itu seramai 1165 akan ditugaskan menjaga keselamatan sementara 210 lagi mengawal trafik pada hari perlawanan.

Menurutnya, demi memastikan kelancaran hari perlawanan, beliau menjelaskan penugasan kawalan lalu lintas akan bermula jam 8 pagi sementara bagi pihak keselamatan akan bermula jam 3 petang.

“Polis Kuala Lumpur akan cuba memastikan kelancaran trafik dan keselamatan orang ramai yang menuju ke stadium, jadi sebagai nasihat, gunakan pengangkutan awam (LRT) ke Stadium Bukit Jalil kerana parkir agak terhad.

“Terdapat sebanyak 3500 parkir sahaja akan disediakan, sekiranya lot parkir telah penuh, tindakan penutupan atau lencongan jalan akan dibuat.

“Jangan sama sekali meletakkan kenderaan di bahu jalan di sekitar laluan masuk dan keluar Bukit Jalil sekiranya tidak mahu dikenakan tindakan saman atau tunda kerana menghalang lalulintas.

“Kepada sesiapa yang tidak bertujuan menonton perlawanan bola sepak, elakkan gunakan jalan sekitar Bukit Jalil bagi mengelakkan kesesakan jalan raya,” katanya.

Bas bagi penyokong Perak akan ditempatkan di Parkir F sementara bas penyokong Kedah di Parkir B (sebelah kiri laluan) manakala kenderaan untuk orang awam ialah di bahagian A, B , D dan E.

Dalam masa sama, Mazlan menjelaskan pemeriksaan akan dibuat sebelum pintu masuk dan selepas memasuki stadium terhadap penonton dengan mereka ditegah membawa barang-barang terlarang seperti mercun, bunga api, topi keledar, laser, mancis, pemetik api, objek tajam, senjata. minuman keras, payung dan tongkat.

“Polis akan mengambil tindakan tegas sekiranya ada penyokong dan penonton yang melanggar arahan ditetapkan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada.

“Penonton dinasihatkan menjaga tatatusila dan tidak melakukan provokasi melampau sehingga cetuskan kekacauan sewaktu mahu pun selepas perlawanan tersebut.

“Kami akan menempatkan balai polis bergerak di hadapan stadium sekiranya penonton mahu laporkan sebarang kejadian kepada pihak polis, ” katanya.

Sejak 2015, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memberi berita terbaik untuk bola sepak tanah air khususnya.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, Semuanya BOLA bukan dimiliki oleh syarikat besar untuk menampung kos operasi kami untuk jangka masa panjang.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk masa yang mendatang. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong Semuanya BOLA daripada serendah RM2.00 dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang sudi diberikan. Terima kasih.

Moving forward as one.

Klik pautan di bawah untuk mulakan sumbangan. Nama penyumbang akan dipaparkan dalam 1 halaman khas untuk anda yang menyokong kami.

// KLIK UNTUK SUMBANGAN